Dans & Rörelse

Utveckla hälsa genom rörelse och stillhet för hållbarhet och balans. Öka din kroppsliga och mentala medvetenhet genom dans och andra rörelseformer. Rörelse skapar styrka, kraft och smidighet liksom fokus, grundning och välbefinnande. Det ger återhämtning, ny energi och balans i nervsystemet vilket bidrar till hälsa och hållbarhet på sikt.

Nia

Träningsformen Nia (Neuromuscular Integrated Action) skapades i USA på 1980-talet av Debbie och Carlos Rosas och grundar sig på deras hängivna utforskande av kroppen. Nia handlar om att locka fram lusten till rörelse och att träna kropp och sinne utifrån kroppens egna naturliga rörelsemönster – The Body´s Way.
Nia är en holistisk träningsform inspirerad av dans, kampsport och mindfulness. Träningen skapar kontakt med det inre och med kroppen, skapar dynamik, helhet och läkning, samt framförallt – Rörelseglädje!

Nia är inspirerad av:
Dans – glädje, form och frihet, uttrycksfullhet och kreativitet.
Kampsport – distinkta rörelser, kraft, fokus och balans.
Tekniker för kroppsmedvetenhet – närvaro, läkning, stillhet och andning.

Qigong

Qigong är en mångtusenårig fysisk och mental rörelseform med ursprung i Kina. Qi betyder luft, andning, livskraft, vitalitet och energi. Gong betyder arbete eller träning. Qigong kan därmed förklaras som andningsövningar, vitalitetsträning eller som arbete med livsenergin och innebär långsam rörelseträning, riktad uppmärksamhet med fokus på andningen.

Qigong ingår i traditionell kinesisk medicin och används inom rehabilitering och som komplement till motion och är till för att stärka kropp och sinne. Träningen mjukar upp kroppen, påskyndar återhämtningsprocessen och lämpar sig väl som komplement till övrig träning. Syftet är såväl läkande som friskvårdande och handlar om att låta energiflödet i kroppen flöda på ett fritt och naturligt sätt – en slags ”rörelse-akupunktur”. ”De fem djurens lek” är en qigong-form som sägs ha läkaren Hua To som upphovsman. Han kallas också akupunkturens fader.

Yoga

Yinyoga & Restorative yoga enl Magdalena Mecweld
Yinyoga är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin. Ordet yin i Yinyoga kommer från det kinesiska uttrycket yin och yang, där yin står för det lugna och stillsamma, och yang för det mer livliga och kraftfulla.  Fokus ligger på yin-delarna i kroppen, så som skelett, myofascia, bindväv, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs liggande eller sittande. Positionerna hålls kvar under flera minuter och samtidigt praktiseras medveten närvaro i stunden. I yinyogan stretchar man inte, man vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Kroppen får slappna av och når på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch). Yinyoga är därmed ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Namnet Yinyoga myntades av yogalärarna Paul Grilley och Sarah Powers, som inspirerats av kampsportmästaren Paulie Zinks daoist- yoga-utövande samt av läkaren Dr Hiroshi Motoyamas meridianlära.
Restorative yoga
Restorative Yoga är en återhämtande och balanserande yogaform. Restorative-yogans viktiga punkter är: observation (av sinne och kropp), stöd och återhämtning (fysisk och emotionell), medkänsla och acceptans. Med stöd från kuddar, bolsters och filtar försätts kroppen i ett ”viktlöst” tillstånd. Inbjudan är att släppa taget och sjunka in i kuddarna. Ställningarna hålls i 10 – 20 minuter, då djup avslappning och återhämtning infinner sig. Efteråt upplevs ett välbefinnande som beror på att hjärnan sätter igång produktionen av lugn och ro hormonerna oxytocin och prolaktin. Restorative yoga har därmed en rad positiva effekter, både fysiska och mentala. Restorative Yoga skapades av BKS Lyengar och används mycket effektivt mot fysisk och psykisk utmattning. Magdalena Mecweld har framförallt inspirerats av B.K. SIyengar och Dr Judith Hanson Lasater .
IN-bildningens yoga – IN-yoga
IN-bildningens yoga bygger på balans mellan en dynamisk och en lugnare del, med vår innersta kärna i fokus. Det är en yogaform för personlig utveckling. Grundpelarna är Hatha yoga, en mer fysisk och dynamisk yogaform och holistisk yoga, som är mer inkännande med fokus på kroppens hormonsystem. IN-bildningens yogapass är unikt framtagna och inkluderar även meditationer, andningsövningar och lägger fokus på de olika chakrana. Inbildningen är utvecklad av yogalärarna Maria Forslund och Ullis Karlsson.

2021-03-03T14:15:36+01:00

Yinyoga

Drop in Online
Datum – 14/4-5/5
Förkunskaper – inga
Tillfällen – 4 ggr
Kurslängd – 1 timme/gång

2021-03-01T12:53:07+01:00

Qigong

Meditation i rörelse, en kinesisk träningsform för fysisk och mental balans. En energihöjande och återhämtande aktivitet som är lättillgängligt och passar alla.

Upp